آموزش کسب و کار

نحوه‌ی قیمت گذاری کیک خانگی

نحوه‌ی قیمت گزاری کیک خانگی

ساده‌ترین راه محاسبه قیمت کیک خانگی چیست؟

کیک‌های خانگی خود را با چه قیمتی بفروشیم؟ این سوالی است که اکثر کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، به دنبال پاسخ آن هستند. قیمت گذاری یکی از اصول مهم کسب و کارهای خانگی است. اگر می‌خواهید شغل قنادی را به طور حرفه‌ای دنبال کنید، باید طوری قیمت محصولات خود را مشخص کنید که هم سودآور باشد و هم مشتریان شما راضی باشند. ما در اینجا یک فرمول طلایی برای تعیین قیمت انواع کیک خانگی به شما معرفی می‌کنیم و سعی داریم که در پایان یک راهنمای جامع قیمت گذاری کیک خانگی به شما ارائه دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

فرمول قیمت گذاری کیک خانگی 

فرمول زیر بهترین روش قیمت گذاری کیک خانگی است. در این فرمول بهای مواد اولیه (آرد، شکر، جعبه کیک و…)، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و حتی مدت زمانی که صرف درست کردن کیک می‌کنید نیز در نظر گرفته شده است. این فرمول برای تمام محصولاتی که در خانه درست می‌کنید نیز صدق می‌کند. در ادامه هر یک از مولفه‌های فرمول را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

قیمت کیک یا شیرینی خانگی= (ساعت تقریبی کار x نرخ یک ساعت ) + هزینه مواد اولیه + هزینه‌های جانبی

چگونه مدت زمان پختن کیک را محاسبه کنیم؟

“وقت” یکی از فاکتورهایی است که افراد تازه‌کار در این حوزه معمولاً در زمان قیمت گذاری کیک به آن توجه نمی‌کنند. اما در نظر داشته باشید که زمان شما ارزشمند است و باید برای مهارتی که دارید پول دریافت کنید. شاید بعد از خواندن عنوان این قسمت سوال دیگری برای شما به وجود آید. مثلاً:

  • اگر پختن یک کیک بیشتر از آنچه من فکر می‌کنم طول بکشد چه؟

گاهی اوقات چون طرح یا مدل کیکی که مشتری می‌خواهد برای شما جدید است ممکن است نتوانید مدت زمان آن را تخمین بزنید حتی ممکن است مجبور شوید دوبار، آن را درست کنید تا به آن چیزی که مشتری سفارش داده است برسید.(نکته: برای اینکه زمان محاسبه شده دقیق باشد نباید، زمان استراحت خمیر کیکی که در حال خنک شدن است را جزء مدت زمان تهیه‌ی محصول در نظر بگیرید.)

اهمیت زمان در پخت کیک
  • محاسبه نرخ هر یک ساعت

شاید برای کسی که کار قنادی و کیک پزی خانگی را تازه شروع کرده باشد، همین که دستمزدی دریافت کند، کافی باشد. اما حقیقت اینکه اگر در یک قنادی کار می‌کرد، مسلما برای هرساعت حضور در آنجا دستمزد می‌گرفت. پس بهتر است که از همان ابتدای کار برای خود یک دستمزد(مطابق با توانایی‌هایتان) در نظربگیرید. از طرفی اگر از ابتدا برای کارتان دستمزدی دریافت نکنید، بعد از یک مدت زمان بخواهید دستمزد بگیرید. برای مشتری خوشایند نخواهد بود و شاید تصور کند که در حقش بی عدالتی شده یا شما می‌خواهید از او هزینه اضافه بگیرید. به نوعی این کار ارزش دادن به شما و کاری است که انجام می‌دهید.

هزینه مواد تشکیل دهنده: هزینه مستقیم

قیمت گذاری مواد اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا شما برای تهیه‌ی مواد اولیه باید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید. ما به شما کمک می‌کنیم که در هنگام فروش کیک هزینه‌ای که صرف خرید مواد اولیه کرده‌اید، تا حدودی به شما بازگردد. حالا چطور باید هزینه‌ی مواد اولیه را محاسبه کنید؟ برای اینکه درک مطلب برای شما راحت باشد ما این قسمت را به مراحل مختلف تقسیم کرده‌ایم.

مرحله اول: یک لیست تهیه کنید

کیک، شیرینی و کلوچه هرکدام دستورالعمل خاص خود را دارند. در این مرحله شما باید از مواد اولیه‌ی محصولتان یک لیست تهیه کنید.(برای مثال: پودر نارگیل، کره، شکر و…) سپس، یک ستون قیمت در کنار آن ایجاد کنید و ببینید برای هر کدام از این مواد چقدر پول پرداخت کرده اید. سپس یک ستون دیگر رسم کنید که متعلق به اندازه موادی است که در کیک ریخته شده است، به عنوان مثال، اکثر کیک‌پزها بکینگ پودر را با قاشق چای‌خوری و شکر را با لیوان اندازه‌گیری می‌کنند.

لیست از مواد اولیه تهیه کنید

مرحله دوم: قیمت هر یک از مواد

اکنون وقت آن است که هزینه هر واحد را محاسبه کنید. البته این فرایند کمی زمانبر است. شما باید بدانید که یک کیلو شکر تقریبا چند لیوان شکر می‌شود. وقتی به این مرحله رسیدید، به راحتی می توانید هزینه هر واحد از مواد را محاسبه کنید و آن را در فرمول قیمت گذاری کیک بگنجانید.

مرحله سوم: پر سفارش‌ترین کیک

برای راحتی کار خود بهتر است که برای کیک‌های پرطرفدارتان یک لیست قیمت تهیه کنید.(در این لیست قیمت محصول خود را با طعم‌های مختلف محاسبه کنید.) خب شاید به نظر انجام این کار کمی دشوار باشد، ولی ارزشش را دارد. این روش به شما کمک می‌کند تا بفهمید از فروش هر یک از این کیک‌ها چقدر پول نصیبتان می‌شود.(خوبی تهیه لیست اینکه شما فقط یکبار محاسبه را انجا می‌دهید و سری‌های بعدی فقط از آن استفاده می‌کنید.)

خرید جعبه شیرینی خانگی

هزینه های جانبی: هزینه‌های غیر مستقیم

در آخر هر چیزی به غیر از مواد تشکیل دهنده که برای تهیه کیک هزینه کرده اید، جزء هزینه‌های غیر مستقیم است. به عنوان مثال، جعبه‌های کیک، کاغذ روغنی و حتی قالب‌ها. علاوه بر این، هزینه‌های ثابت مانند قبوض یا خریدهای بزرگ مانند فر یا میکسر، اینها نیز بخشی از هزینه های غیر مستقیم شما هستند. درست است که اکثر قنادی های خانگی اجاره مغازه نمی دهند، اما تقریبا همه آنها روی تجهیزات پخت سرمایه گذاری کرده اند.

دستگاه ها و وسایل قنادی به مرور زمان مستهلک می شوند. بنابراین، باید استهلاک ابزارها را نیز در زمان تخمین قیمت کیک خانگی محاسبه و به بخش هزینه‌های غیر مستقیم اضافه کنید.

نکات مهم در نحوه قیمت گذاری کیک خانگی

رعایت کردن یکسری نکات باعث می شود که شما بتوانید بهترین و مناسب‌ترین تعرفه را برای کیک خانگی‌تان داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

·         مشتریان خود را بشناسید

گاهی پیش میاد که شیرینی‌پزی‌های خانگی سعی می‌کنند با فروشگاه‌‌های قنادی صنعتی رقابت کنند، اما این یک اشتباه بزرگ است. قطعا کسی که دقیقه آخر به فروشگاه قنادی می‌رود و یک کیک از داخل یخچال انتخاب می‌کند، با کسی که از شما خرید می‌کند متفاوت است. مشتریان قنادی خانگی معمولا از یک هفته قبل یا حتی ماه قبل با شما تماس می‌گیرند و از شما درخواست می‌کنند تا یک کیک خاص برایشان آماده کنید. شک نکنید که این دونفر تفکر متفاوتی با همدیگر دارند.

علاوه‌بر این، فروشگاه‌های قنادی به صورت عمده پخت انجام می‌دهند و از مواد ارزان‌تری استفاده می‌‌کنند. بنابراین، کیک‌های شما نباید هم قیمت مغازه‌دارها باشد. قیمت کیک‌های خانگی و کافی شاپی شما باید به اندازه‌ای باشد که برای برخی از مردم گران به نظر برسد. مشتریان شما جزء افرادی هستند که حاضرند برای یک کیک سفارشی و خاص هزینه کنند.

اگر مطمئن نیستید که مردم منطقه شما چقدر حاضرند برای یک کیک سفارشی خانگی هزینه کنند، پیشنهاد می‌کنم از همکاران خود پرس و جو کنید. این کار همچنین یک روش عالی برای شبکه سازی کسب و کارتان است.

·         زیر قیمت همکاران خود نفروشید

       هیچ وقت محصولات خود را ارزان‌تر از همکاران خود قیمت گذاری نکنید. جامعه شیرینی‌پزهای خانگی یک اجتماع کوچک است که نیاز به حمایت دارد. اگر فقط به این دلیل که قیمت‌های شما ارزان‌تر است، سفارش کیک دارید، احتمال دارد که مشتریان هدف خود را جذب نکرده باشید. تجربه ثابت کرده است افرادی که بخاطر قیمت‌های پایین مشتری شما شده اند، معمولا مشتریان وفاداری نخواهند بود.

 

·         هزینه بسته بندی را در قیمت گذاری لحاظ کنید

       این روزها بسته‌بندی عاملی بسیار اثرگذار در فروش و موفقیت یک کسب و کار در صنعت غذا به شمار می آید. به همین دلیل شما باید بر اساس بودجه و نوع مشتریان خود هزینه ای معقول را برای طراحی و تهیه انواع بسته بندی‌های کاغذی، مقوایی و … در نظر بگیرید.
در هنگام انتخاب بسته‌بندی زیبایی و بهداشت اصلی‌ترین مواردی است که باید درنظر گرفته شود. در فروشگاه وب سایت ملک مقوا شما می‌توانید متنوع ترین طرح‌های جعبه کیک خانگی تولید شده توسط این گروه تولیدی را مشاهده کنید. 

 

هزینه‌ی بسته‌بندی کیک را لحاظ کنید.

·         شیرینی پزهای خانگی دیگر را رقیب خود ندانید

       هیچ وقت به همکاران خود به چشم یک رقیب نگاه نکنید. هر شیرینی پز سبک و تکنیک خاص خود را دارد و در تهیه نوع خاصی از کیک تبحر دارد. هر چه بیشتر کیک بپزید، بهتر متوجه می‌شوید که در دُرست کردن چه نوع محصولی تبحر دارید و تمرکز خود را بر روی آن قرار می‌دهید.

توصیه می‌کنیم با شیرینی پزهای خانگی اطراف خود تعامل داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است مهارت خوبی در تهیه کیک های فوندانت نداشته باشید اما به شما سفارش کیک فوندانت می دهند. در این شرایط، می توانید از همکاران که در این زمینه مهارت دارد بخواهید که سفارش را آماده کند. مطمئن باشید آنها نیز روزی لطف شما را جبران می‌کنند. به این ترتیب، یک رابطه خوب بین شما و همکاران‌تان ایجاد می‌شود.

·         هزینه ارسال را در نظر بگیرید

        برای تحویل دادن کیک هزینه جدایی در نظر بگیرید. شما می‌توانید یک نرخ ثابت برای تحویل کیک در برخی از مناطق نزدیک به خود در نظر بگیرید و برای مناطق دورتر بر اساس مسافت قیمت گذاری کنید. اگر خودتان شخصا کیک را تحویل می‌دهید، هزینه بنزین، استهلاک ماشین و ارزش زمانی که برای تحویل دادن کیک صرف کردید را در نظر بگیرید.

هزینه ارسال را در نظر بگیرید

نتیجه گیری

در این محتوا به شما آموزش دادیم تا محصولات قنادی خود را به گونه‌ای قیمت گذاری کنید که هم برای وقت خود ارزش قائل شوید و هم سود دائمی از فروش کیک و شیرینی داشته باشید. در ادامه کل متن بالا را، در چند سوال خلاصه کرده‌ایم.

سوالات متداول

  • منظور از هزینه‌های مستقیم در قیمت گذاری کیک یا شیرینی چیست؟

تمام مواد اولیه‌ای که برای تهیه یک کیک یا شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزء هزینه‌های مستقیم به حساب می‌آید.

  • هزینه های غیر مستقیم در تهیه کیک و شیرینی خانگی کدامند؟

هر چیزی به غیر از مواد تشکیل دهنده، که برای تهیه آن پول پرداخته اید جزء هزینه‌های غیر مستقیم است. مانند کاغذ روغنی، قالب شیرینی و … .

  • مهم ترین مواردی که در قیمت گذاری کیک و شیرینی خانگی باید محاسبه کرد کدامند؟

مدت زمانی که برای تهیه محصول خود صرف می‌کنید، قیمت مواد تشکیل دهنده و هزینه های جانبی.

  • در محاسبه هزینه ارسال کیک چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

اگر شخصا سفارشات خود را تحویل می‌دهید، مواردی مانند هزینه بنزین، استهلاک ماشین و مدت زمانی که صرف تحویل کرده‌اید را باید در نظر بگیرید.

  • نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک کیک یا شیرینی خانگی چگونه است؟

قیمت کیک یا شیرینی خانگی= (ساعت تقریبی کار x نرخ هر یک ساعت ) + هزینه مواد اولیه + هزینه های جانبی