حتی اگر بهترین کیک کافی شاپی دنیا را آماده کنید که از بالاترین کیفیت پخت برخوردار باشد، تنها زمانی میتوانید آن را به خوبی به فروش برسانید که نوع قیمت گذاری و ارائهی آن را بلد باشید. مراحل قیمت گذاری فراتر از یک محاسبه ساده است، به عبارتی نحوه صحیح قیمت گذاری یک هنر است. هنری که نیازمند توجه به جزئیات، درک بازار و شناخت عمیق از ارزشهایی است که به مشتریان ارائه میشود. اگر صاحب یک کسب و کار خانگی هستید، علاوه بر کیفیت، بستهبندی و نحوه ارائه محصولات، قیمتگذاری صحیح و منصفانه نیز نقش بسزایی در بدست آوردن سهم بیشتر بازار دارد. گروه ملک مقوا، تولید کننده انواع جعبه کیک، سینی زیر کیکی، جعبه شیرینی خانگی، جعبه فست فود و… به منظور حمایت از کسب و کارهای فعال در حوزه کسب و کارهای خانگی اقدام به تهیه مطالبی در راستای چگونگی قیمتگذاری صحیح بر روی انواع کیک و شیرینی خانگی کرده است.
در این مسیر، چالشها و فرصتهایی وجود دارد که با دانش و بینش صحیح میتوان به نحو احسن از آنها عبور کرد. قیمتگذاری درست، پلی است بین هنر شیرینیپزی و دنیای تجارت، که با برقراری تعادل میان این دو، موفقیتهای بزرگی را میتوان رقم زد. بیایید نگاهی دقیقتر به این فرآیند بیندازیم و بیاموزیم قیمتگذاری ما باید چگونه باشد؟
ساختار قیمت گذاری بهینه
مراحل زیر به شما کمک میکند تا یک ساختار قیمت گذاری بهینه را به وجود بیاورید:
تجزیه و تحلیل هزینهها
قبل از هرچیز باید بدانید که عوامل زیادی در قیمت گذاری کیک کافی شاپی تاثیر دارد، که عبارتند از؛ مواد تشکیل دهنده، بستهبندی، نیروی کار، هزینههای اضافی(اجاره، آب و برق) و از همه مهمتر حمل و نقل است. وقتی همهی این موارد را در نظر بگیرید به درک درستی از هزینهها دست پیدا خواهید کرد.
قیمت کیکهای کافی شاپی در بازار را بررسی کنید
در مورد رقبای خود تحقیق کنید تا ایدههایی از نرخ بازار به دست آورید. در زمان تحقیق به عواملی چون مکان کافه مورد هدف، جمعیت شناسی آن منطقه وکیفیت توجه داشته باشید. همچنین اگر خواستید از آنها الگو بگیرید در نظر بگیرید که کیکهای کافی شاپی شما منحصر به فرد است. در نظر داشته باشید که محصول شما و رقیب یک محصول است اما چگونگی ارائه آن به مشتری میتواند وجه تمایز شما باشد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده که استفاده از جعبه شیرینی پنجره دار برای ارائه محصول، به دلیل امکان مشاهده تازگی و شکل محصول، تاثیر بسزایی در جلب نظر مشتریان داشته است.
حاشیه سود تولید کیکهای کافهای خود را در نظر بگیرید
در این مرحله بهتر است در مورد حاشیه سود خود تصمیم گیری کنید. حاشیه سود به عوامل مختلفی مانند اهداف تجاری، شرایط بازار و رقابت بستگی دارد. معمولا، حاشیه سود خالص برای محصولات غذایی سالم، حدود ۳۰-۴۰٪ است.
روشهای قیمت گذاری برروی کیک کافی شاپی
چندین روش قیمت گذاری وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید:
قیمت گذاری به اضافه هزینه
این روش شامل محاسبه هزینه تولید کیک و اضافه کردن درصد نشانه گذاری برای پوشش هزینهها و سود است. شما باید تمام هزینهها را در نظر بگیرید. درصد مشخصی را در نظر بگیرید و آن را به هزینه تولید خود اضافه کنید تا هم هزینهها و هم سود را پوشش دهید. مثلا اگر هزینه تولید هر کیک شما ۵۰ هزار تومان است و ۴۰ درصد حاشیه سود میخواهید، قیمت فروش ۷۰ هزار تومان خواهد شد.
این روش تضمین میکند که تمام هزینههای خود را پوشش داده و سود دلخواه را به دست آورید. لیست هزینههای احتمالی کارگاه شما به شرح زیر میباشد:
- هزینه اجاره کارگاه
- هزینه آب و برق و تلفن
- هزینه استهلاک تجهیزات
- هزینه نیروی متخصص
- هزینه نیروی کمکی
- هزینه بسته بندی
- هزینه تبلیغات
- هزینه حمل و نقل
- هزینه مواد اولیه
- هزینههای غیر قابل پیش بینی
قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
این روش برای کسب و کارهایی است که برند خود را به بهترین شکل معرفی کردند و مشتریها از کیفیت محصولاتشان به خوبی آگاهی دارند. با این روش، قیمت را بر اساس ارزش کیکهای خود برای مشتریان تعیین میکنید. اگر کیکهای شما به دلیل مواد باکیفیت، طرحهای منحصر به فرد یا طعم استثنایی معروف هستند، میتوانید قیمت آنها را در مقایسه با رقبا بالاتر ببرید.
این استراتژی در صورتی به خوبی جواب میدهد که نام تجاری شما شهرت قوی داشته باشد و مشتریان مایل به پرداخت حق بیمه برای کیک شما باشند.
قیمت گذاری رقابتی
یکی از روشهای مرسوم که اکثر کسب و کارهای تازه تاسیس به اشتباه آن را بهترین روش میدانند قیمت گذاری رقابتی روی کیک کافهای است. این روش شامل قیمت گذاری کیکهای شما مشابه یا کمی کمتر از قیمتهای رقبا است. این میتواند به جذب مشتریان حساس به قیمت که قبل از خرید قیمتها را مقایسه میکنند، کمک کند. با این حال، مهم است که اطمینان حاصل کنید که هزینه های شما پوشش داده میشود و همچنان سودآوری خود را حفظ میکنید.
فروش کیک خانگی به کافی شاپ
قبل از شروع فروش کیک خانگی به کافی شاپ ها ابتدا یک بررسی ساده انجام دهید که کدام کیکها فروش بیشتری دارند، اگر برای کیکهای کافه ای ایده های خاصی دارید بسیار عالی است اما حتما در منو محصولاتتان از کیکهای پر فروش و پرطرفدار هم قرار دهید گاهی آنها میتوانند بیشترین سود را برای شما داشته باشند. برای تعیین نوع کیکی که بیشترین سود را دارد، باید عواملی مانند ترجیحات مشتری، تقاضای بازار و رقابت در مکان خاص خود را در نظر بگیرید. انجام تحقیقات بازار می تواند به شما کمک کند طعم ها، طرح ها و سبک های محبوب کیک را شناسایی کنید که احتمالاً فروش و حاشیه سود بیشتری ایجاد می کند.
نکته: اینستاگرام یکی از بهترین ابزارهای تحقیق بازار در این مورد میباشد.
از نظر پرفروش ترین کیک های کافی شاپ، برخی از گزینه های محبوب عبارتند از:
- کیک شکلاتی: طعمی کلاسیک و محبوب جهانی که برای طیف وسیعی از مشتریان جذاب است.
- کیک قرمز مخملی (کیک ردولوت): کیک ردولوت که به دلیل طعم غنی و رنگ پر هیجان انگیز آن شناخته شده است، اغلب یک انتخاب محبوب در کافی شاپ ها است.
- کیک هویج: با بافت مرطوب و فراست پنیر خامه ای خوشمزه، کیک هویج مورد علاقه بسیاری از مشتریان است.
- دسر تیرامیسو: تیرامیسو جادویی است ما بین قهوه و شیرینی پزی، اگر یک تیرامیسوی عالی تولید کنید مشتری ها برای آن سر و دست میشکنند.
- چیز کیک: چیز کیک یک گزینه همه کاره است که می توان آن را با مواد مختلف مثل انواع مربا و سس های مختلف ست کرد، چیز کیک اغلب یک انتخاب برای مشتریان کافی شاپ است.
- کیک کافی شاپی عالی: برای تهیه یک کیک کافی شاپی عالی که فروش خوبی داشته باشد و هم مخصوص برند خودتان باشد باید تحقیقاتی را انجام دهید تا علایق و خواسته های مشتری را کشف کنید و با توجه به آن دست به تولید و نوآوری بزنید.
چند روش ساده برای تحقیق درمورد علایق مشتری :
- از مشتریان خود نظرسنجی کنید.(درمورد حمل و نقل و نوع بستهبندی و…)
- نظرسنجی در رسانه های اجتماعی(مثلا طعمهای مختلف یک کیک را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بزارید و ازشون بخواین نظرسنجی کنند.)
- داده های فروش را تجزیه و تحلیل کنید. (تعداد فروش هر طعم را بررسی کنید تا بفهمید کدام طعم مشتریان بیشتری دارد.)
- نظارت بر رقبا باشید. (آنها کدام طعم کیک را با بیشتر تبلیغ می کنند یا می فروشند تا علایق مشتری دستتان میآید.)
بیشتر بخوانید: افزایش فروش تریا و کافی شاپ
با انجام تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل نظرات و علایق مشتری، می توانید بینش ارزشمندی در مورد انواع کیک هایی که احتمالاً در منو شما پرفروش میشوند به دست آورید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد منوی خود بگیرید و سودآوری را به حداکثر برسانید.
برای دریافت ایده های جدید تولید و فروش کیک کافی شاپ و یادگیری طرز تهیه کیک های باکیفیت و خوشمزه می توانید گزینه های زیر را در نظر بگیرید:
بستهبندی کیک کافی شاپی
اگر به فکر بستهبندی کیکهای کافی شاپی خود هستید. دو گزینه برای انتخاب دارید: 1.جعبه کیک آماده 2.جعبه کیک اختصاصی در ادامه هرکدام را به صورت اختصاصی توضیح میدهیم.
جعبه کیک آماده
جعبههای آماده معمولا قیمت مناسبتری نسبت به جعبههایی با طراحی اختصاصی دارند. پیشنهاد ما برای اگر کسب و کارهای تازه تاسیس به منظور صرفهجویی در هزینهها استفاده از جعبههای آماده است. ما در ملکمقوا به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا و پایین آوردن هزینهها اقدام به تهیه و تولید انواع جعبه کیک مقوای با طرح و ابعاد مختلف و قابل سفارش به مقادیر مختلف نمودهایم. برای مشاهده تنوع محصولات و خرید اینترنتی بر روی لینک مقابل کلیک کنید: جعبه کیک مقوایی
جعبه کیک اختصاصی
زمانی پیش میاد که جعبهای که شما به آن نیاز دارید جزء جعبههای آماده نیست، خب در این موقعیت باید چه کاری انجام دهیم؟ در این حالت بهتر است با کارشناسان متخصص مشورت و در نهایت جعبه مورد نظر خود را به صورت اختصاصی طراحی و تولید کنید. ولی اگر هزینهی بستهبندی برایتان مهم نیست پیشنهاد میکنم که از جعبه با چاپ اختصاصی استفاده کنید. زیرا استفاده از این نوع جعبه در برند سازی و جذب مشتری تاثیر زیادی دارد.
کلام آخر
به یاد داشته باشید که موفقیت در کسبوکار فقط با تولید یک محصول خوب و باکیفیت به دست نمیآید. مثلا شما نمیتوانید فقط با تولید یک کیک کافی شاپی خوشمزه سود کنید. باید بازاریابی درست و اصولی داشته باشید تا به فروش موثر برسید. پس بدانید که برای اطمینان از موفقیت بلند مدت کسب و کار خود، برای سرمایه گذاری در آموزش فروش و بازاریابی وقت بگذارید.