طراحی در بستهبندی غذا اهمیت بالایی دارد. زمانی را تصور کنید که یک غذا از بیرون سفارش میدهید اولین چیزی که نظر شما را جلب میکند، رنگ استفاده شده در جعبه یا بستهبندی است. شاید اینطور بنظر برسد که در طراحی میتوانیم از هر رنگی استفاده کنیم ولی بهتر است قبل از انتخاب رنگ به معنا و مفهوم هر رنگ توجه کنید. پیشنهاد میکنیم برای اطلاع دقیق از هر نوع رنگ و کارکرد آن در این مقاله با ما همراه باشید.
فونت مناسب
استفاده از فونت مناسب از دیگر نکات مهم در طراحی بستهبندی محصولات است که اهمیت زیادی برای جذابیت و فروش بیشتر محصول دارد. بسیاری از مجموعهها از فونتهای خاص برای طراحی ظاهری بستهبندی محصولات استفاده میکنندکه باعث شیکتر جلوه داده شدن بستهبندیهای برند میشود.
انتخاب رنگ مناسب
یکی از مهمترین نکات اثرگذار در برند سازی و افزایش فروش، رنگ بستهبندی است. شاید موارد دیگر مانند کاراکتر در طراحی، جنس و ابعاد هم مهم باشد اما رنگ تاثیر به شدت بیشتری در انتخاب توسط مشتری دارد.
شما تصور کنید دو جعبه اسنک دارید یکی از رنگ قرمز استفاده کرده و دیگری از رنگ زرد کم رنگ، کدام یک توجه شما را به سمت خود جلب میکند؟ در اکثر اوقات مشتریان پاسخ دادند رنگ قرمز توجه بیشتری را به سمت خود جذب میکند. زیرا روانشناسی رنگها، رنگ قرمز را تأثیرگذارتر از رنگ زرد برای مخاطب میداند.
اما برای اینکه بتوانید بهترین رنگ را انتخاب کنید پیشنهاد میکنم به موارد زیر دقت کنید:
شناخت مشتری
نظر مشتریانتان را در صدر تصمیم گیریتان برای انتخاب رنگ قرار دهید. از نظر سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی و یا سطح تحصیلات خود را جای آنها بگذارید تا ببینید انگیزه خرید آنها چیست؟ فراموش نکنید قبل از اینکه رنگ خود را انتخاب کنید، همهی اهداف خود را مشخص کنید.
شناخت هدف
هدف شما از بستهبندی چیست؟ چه مواردی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است؟ برای مثال یک رستوران فستفود برای حفظ دمای غذا و دورنگهداشتن غذا از آلایندهها از بستهبندی مقوایی استفاده میکند و یا یک قنادی برای سالم نگه داشتن کیک و شیرینی آن را درون جعبه قرار داده، به مشتری تحویل میدهد.
بررسی رقبا
وقتی محصول شما روانه بازار میشود در کنار سایر محصولات قرار میگیرد و فقط بهواسطه بستهبندی از دیگر کالاها متمایز میشود؛ بنابراین اینکه بدانید رقیب شما چه بستهبندی طراحی کرده و چه مزایا معایبی دارد، میتواند در طراحی شما اثرگذار باشد. به عنوان مثال اگر رقیب شما از رنگ آبی برای بستهبندی نبات استفاده کرده است و فروش خوبی ندارد، شما از رنگ لوکس مشکی استفاده کنید. چرا که معمولاً از رنگ مشکی جذابیت بیشتری دارد.
نوع محصول
انتخاب رنگ بستهبندی رابطه مستقیمی با رنگ محصول دارد. به عنوان مثال برای جعبه فستفود اگر از رنگهایی مثل آبی، بنفش و… استفاده کنیم شاید برای مخاطب خوشایند نباشد. بهتر است از رنگهای گرم مانند: قرمز، نارنجی و … که مرتبط با فستفودها هستند استفاده شود که این کار مخاطب را جذب میکند، چون این رنگها اشتها آور هستند. البته همیشه میتوان یک استثنای موفق خلق کرد!
خاصیت رنگ ها
از نظر روانشناسی، تاثیر رنگها بر مشتری به سه دسته تقسیم میشود:
رنگهای سرد
رنگ سرد به رنگهای گفته میشود که تداعیگر سرماست مانند رنگ آبی و سبز و بنفش توصیه میشود از این رنگها برای محصولاتی استفاده شود که حس خنکی به مخاطب القا میکند مانند: نوشیدنی و یا بستنی.
رنگهای گرم
رنگ گرم به رنگهایی گفته میشود که که تداعیگر گرماست مانند رنگ زرد، قرمز، نارنجی که برای بستهبندی فستفود و رستوران استفاده میشود. مثل جعبههای پیتزا، اسنک، همبرگر و … .
رنگهای خنثی
رنگ خنثی هم ترکیب رنگ سرد و گرم است به عنوان مثال استفاده از رنگ قرمز در کنار رنگ سبز استفاده میشود و معمولاً نشان دهنده سالم و طبیعی بودن یک محصول است.
توضیحات بیشتر درمورد روانشناسی رنگها
همانطور که گفته شد بهرهگیری از روانشناسی رنگها روشی عالی جهت انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای بستهبندی است. هر رنگ میتواند بیانگر پیامی خاص به مخاطبان خود باشد. در ادامه برخی از پراستفادهترین رنگها در صنعت طراحی و چاپ بستهبندی را معرفی کرده و ویژگیهای هر یک را بررسی خواهیم کرد:
بستهبندی قرمز
رنگ قرمز میتواند نشاندهنده قدرت و توانایی باشد. با استفاده از این رنگ میتوانید توجه اطرافیانتان را به محصولاتتان جلب کرده و فروشتان را افزایش دهید. این رنگ میتواند احساس حرفهای و لوکس بودن را در مخاطبان ایجاد کند. برخی از معانی رنگ قرمز عبارت است از: شور و عشق، هیجان و سرزندگی، انرژی، عمل توانایی و قدرت.
بستهبندی آبی
طراحان زمانی که به رنگی خنثی نیاز داشته باشند و یا بخواهند احساس اطمینان را در مخاطبان ایجاد کنند از رنگ آبی استفاده میکنند. این رنگ هم مورد علاقه آقایان و هم بانوان است. معمولاً از آبی تیره برای انتقال پیامی جدی استفاده میشود. از آبی روشن برای القاء حس خلاقیت و سرزندگی استفاده میشود. برخی از معانی رنگ آبی عبارت است از: صداقت و راستی، اعتماد و اطمینان، توانایی، یکپارچگی و وحدت.
بستهبندی سبز
سبز نمادی از سلامت، طراوت و محیط زیست است و میتواند احساس خشنودی را در مشتریان ایجاد کند. معمولاً از این رنگ برای القاء حس طراوت و تازگی استفاده میشود. برخی از معانی رنگ سبز عبارت است از: هماهنگی، احساسات و ذهن، ثروت، رشد، امنیت، تعادل.
بستهبندی زرد
رنگ زرد به عنوان رنگی قدرتمند شناخته میشود که میتواند توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. ترکیب رنگ زرد با رنگهای قرمز و نارنجی عالی خواهد بود. برخی از معانی رنگ زرد عبارت است از: اصالت، خلاقیت، خوشبینی، لذت و شادی.
بستهبندی صورتی
رنگ صورتی از دیگر رنگهای جذاب برای بستهبندی محصولات است که معمولاً برای محصولات مخصوص بانوان از آن استفاده میشود. استفاده از این رنگ علاوه بر زیبایی و جذابیت، احساس آرامش و لطافت را نیز به مخاطبان انتقال میدهد. برخی از معانی رنگ صورتی عبارت است از: آسایش و راحتی، امیدواری، گرمی و حرارت، دلسوزی و شفقت.
بستهبندی بنفش
بنفش را میتوان رنگ ثبات و حق امتیاز دانست که میتواند به محصول شما اعتبار دهد. از این رنگ برای انتقال حس ثروت، تجمل، شکوه، و سلطنت نیز استفاده میشود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از: خیالپردازی، ایدهآلگرایی، معنویت، ثروت و شکوه.
بستهبندی طلایی
رنگ طلایی نمایانگر ثروت و شجره است و میتواند ارزش و لوکس بودن محصول شما را به خوبی نشان دهد. از این رنگ معمولاً برای محصولات گرانقیمت استفاده میشود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از: کیفیت، ثروت، اعتبار.
بستهبندی مشکی
رنگ مشکی رنگی کاملاً متنوع است که میتواند هیجانانگیز یا آرامشبخش، و مدرن یا سنتی باشد. تاثیر رنگ مشکی در طراحی بستهبندی میتواند محصول را گرانتر و سنگینتر جلوه دهد. معمولاً این رنگ با دیگر رنگهای مناسب برای انتقال پیام مورد نظر ترکیب میشود. برخی از معانی این رنگ عبارت است از: رمز و راز، قدرت و نفوذ، کنترل، ظرافت.
بستهبندی نارنجی
نارنجی رنگی انرژیبخش است که میتواند احساس اطمینان را به مشتری منتقل کند. البته استفاده بیش از حد از این رنگ میتواند مخاطبان را دلزده کند. به همین دلیل هم بهتر است نارنجی را با رنگهای خنثی از جمله سفید ترکیب کنید. برخی از معانی رنگ نارنجی عبارت است از: اعتماد به نفس، خوشبینی، ماجراجویی، اشتیاق، برونگرایی، سرگرمکننده بودن، شادی و نشاط، توان مالی.