مک دونالد بزرگترین فستفود زنجیرهای در جهان است. اولین شعبهی این رستوران در سال ۱۹۴۸ و توسط ۲ برادر به نامهای ریچارد و موریس مک دونالد در سنبرناردینوی کالیفرنیا راهاندازی شد. منوی اولیهی این رستوران شامل همبرگر، چیزبرگر، سیبزمینی سرخ کرده و نوشابه بود تا آنها بتوانند غذای ارزان را در اسرع وقت به مشتریهای خود تحویل دهند.
در راه موفقیت شغلی این برند معروف، 8 نکته مهم و تأثیرگذار وجود دارند که میتوانند برای همه کسب وکارها مفید باشند؛ بنابراین اگر میخواهید این 8 نکته را از مکدونالد یاد بگیرید، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.
1. حفظ ثبات در مکدونالد
شما به هر شعبه مکدونالد در هر جای جهان بروید، با یک منو، بستهبندی، طعم، رنگ و تنوع یکسان مواجه میشوید. مشتری مکدونالد، تصویر ثابتی از این برند در ذهن خود دارد و در هر کجای دنیا و در هر خیابانی میتواند آن را تشخیص دهد و این یعنی دست یافتن به موفقیت شغلی! جالب است بدانید ری کراک در سال 1961، دانشگاه همبرگر مکدونالد را به عنوان یک کالج آموزشی تأسیس کرد تا عملکرد رستوران، منوی غذایی، نظافت، کیفیت و پاکیزگی مداوم را آموزش دهد.
2. تأثیر برند در موفقیت شغلی
برای اینکه یک حضور پررنگ داشته باشید باید به یک خاطرهی عمومی و مداوم در ذهن مصرفکنندگان تبدیل شوید. داشتن نام تجاری ثابت باعث برقراری یک رابطهی مؤثر و عمیق در مخاطبان میشود، که همین موضوع موفقیت کسبوکار شما را در طول زمان تضمین میکند. مصرفکنندگان مکدونالد احساسی را با این برند تجربه میکنند که یاد و خاطرات کودکی آنها را زنده میکند، یعنی زمانی که با والدین خود به فروشگاه مکدونالد میرفتند و سیبزمینی سرخکرده میخوردند.
طعم سیبزمینی سرخکرده همه جا یکسان است، اما حضور پررنگ و عمیقی که این برند در میان مخاطبان خود ایجاد کرده است، باعث میشود که مصرفکنندگان مزه سیبزمینیهای مکدونالد را بهتر بدانند.
3. ریسک پذیری
در کنار حفظ ثبات و حضور قوی برند، ریسک کردن هم به عنوان یکی از نکات مهم در موفقیت این شرکت شناخته میشود. اگرچه ریسک کردن ممکن است خطراتی داشته باشد و حتی با شکست مواجه شویم؛ اما برای پیشرفت لازم است. کاری که مکدونالد انجام داد این بود که مزهها و طعمهای جدید را انتخاب کرد و عنوان مک را در اول چیزهای زیادی قرار داد.
اگرچه تجربههایی مانند مکلابستر و یا مکپیتزا چندان موفقیتآمیز نبودند، اما زنجیرههای جدید و موفقی در مواد غذایی این برند به وجود آمدند که باعث رشد موفقیت شغلی آن شدند.
4. موفقیت شغلی با در نظر گرفتن سلیقه مشتری
دلیل اصلی مک دونالد برای ریسک کردن سازگاربودن با سلیقهی مشتری برای موفقیت یک شرکت بسیارحیاتی است، زیرا محصولی که تولید میشود درنهایت به برای مشتری ارسال خواهد شد و اگر متناسب با نیازشان نباشد، مصرفکنندهای نخواهد داشت. به عنوان مثال در سال 1975، شعبهای از مکدونالد در نزدیک یک پایگاه نظامی در آریزونا، متوجه شد که سربازان اجازه ترک وسایل نقلیه خود را ندارند.
راهحل مکدونالد این بود که یک وسیله نقلیه را برای سرویس دادن به این سربازان در نظر بگیرد تا غذای مورد نیاز آنها را به دستشان برساند. چنین اقدامی یک گام مهم در موفقیت شغلی مک دونالد بود.
5. هنر در فروش متقابل
یکی از راهکارهای جالب برند مکدونالد، ارتقاء هنر فروش متقابل است؛ به این معنا که در ازای خریدن یک محصول، مشتری را به گونهای هنرمندانه به محصولات مرتبط هدایت میکند. مکدونالد مشهورترین برند در زمینه هنر فروش متقابل است. البته استفاده از این شیوه نباید به گونهای باشد که مشتری فکر کند تحت فشارقرار گرفته است؛ بلکه باید صبر کنید تا مشتری سفارش خود را انجام دهد و سپس، گزینههای مرتبط را پیشنهاد دهید.
6. نحوهی عملکرد با مردم
مخاطبان مک دونالد، گروه گستردهای از مردم جهان هستند، اما برای برند مکدونالد، برقراری ارتباط فقط محدود به مردم نیست؛ بلکه کار کردن با همکاران نیز برای آنها بسیار مهم است. موفقیت شغلی نه تنها در برقراری ارتباط درست با مخاطبان، بلکه در ارتباط با همکاران و کارمندان یک شرکت نیز خود را نشان میدهد.
مکدونالد به کارمندان خود میآموزد که یک ارتباط درست را با یکدیگر داشته باشند. کارمندان باید بتوانند با مردم درست رفتار کنند، این برند به کارکنان خود آموزش میدهد که چگونه با مردم کار کنند، اگر اشتباهی کردند، معذرتخواهی کرده و مخاطبان را با صبر و حوصله راهنمایی کنند.
7. تأثیر پرورش استعدادها در موفقیت شغلی
جالب است بدانید 40 درصد از کارمندان مکدونالد به صورت ساعتی کار میکنند! چراکه این شرکت به دنبال کشف استعدادها و پرورش استعدادهای نهفته است. بنابراین به کارمندان خود اجازه میدهد به صورت پارهوقت کار کنند که این شیوه نه تنها گردش مالی شرکت را پایین نمیآورد، بلکه باعث رشد کارمندان و وفاداری بیشتر آنها با برند مکدونالد میشود.
8. رویکرد انساندوستانه مکدونالد
اهمیت دادن به اهداف بشردوستانه و انجام کارهای خیرخواهانه اجتماعی میتواند در موفقیت برندها بسیار تأثیرگذار باشد. این کار به تنهایی یک رویکرد ارزشمند و انساندوستانه است که باعث محبوبیت یک کسبوکار در بین مردم میشود. کمک به مؤسسات خیریه، ارائه کمکهزینههای تحصیلی به کالجها، جمعآوری کمکهای مالی، ترتیب دادن برنامه آموزشی و … از جمله رویکردهای انساندوستانهای است که باعث شهرت و محبوبیت بیشتر این برند شده است. ارائه یک چهره انساندوستانه از یک نام تجاری، طرفداران زیادی را برای آن ایجاد کرده و در نهایت موفقیت برند مذکور را ارتقاء خواهد بخشید.