درباره محصولات ملک مقوا

مقایسه کامل انواع ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف

انواع ظروف یکبار مصرف موجود در بازار کدام است؟

به طور کلی گزینه‌های زیر به عنوان ظرف یکبار مصرف در بازار وجود دارند:

  • ظروف کاغذی
  • ظروف گیاهی
  • سینی یا دیس یکبارمصرف مقوایی
  • ظروف آلمینیومی
  • ظروف پلاستیکی

در ادامه، این اطلاعات به شما کمک  می کند تا بهترین ظرف یکبار مصرف را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید.

ظروف یکبار مصرف کاغذی

با وجود این که ظروف کاغذی سریعتراز پلاستیک خراب می‌شوند اما همچنان مقرون به صرفه ترین و پرکاربردترین ظروف هستند. ظروف کاغذی سبک ترین و سالم ترین نوع ظروف یک بار مصرف هستند که در دسترس می‌باشد.

به دلیل ماهیت کاغذ امکان تولید ظروف متنوع وجود ندارد و ظروف کاغذی بیشتر شامل پیش دستی و لیوان با تم و رنگ مختلف مناسب برای جشن‌ها و مراسمات هستند.

این ظروف بیشتراز مواد طبیعی ساخته شده است و در حقیقت حاوی مواد شیمیایی کمتری است و 40٪ انرژی کمتری در فرآیند تولید مصرف می کند.

مزایا:

  1. ارزان قیمت
  2. سبک و قابل حمل
  3. تنوع در چاپ و رنگ
  4. تجزیه پذیر
  5. سالم

معایب

  1. بی‌دوام
  2. عدم تحمل دمای زیاد
  3. امکان وارفتگی در صورت رسوخ رطوبت

ظروف یکبار مصرف گیاهیPLA

Poly Lactic Acid یا به اختصار PLA  از جمله مواد پلی ­استری است که از منابع تجدید پذیر نظیر ذرت (در آمریکا)، نشاسته (عمدتا در آسیا)، نیشکر و… بدست می ‌آید. ظروف گیاهی دومین بیوپلاستیک پر مصرف در سراسر جهان است که هم به لحاظ اقتصادی بهینه است و هم وزنش پایین‌تر ازظروف یکبار مصرف مشابه می‌‍باشد. پایین بودن قیمت تمام شده تولید، سبک وزنی، ظاهر مناسب، تغییر شکل ندادن در برابر گرما و شرایط محیطی، دیگر ویژگی های ظروف گیاهی تولید شده با PLA است.

مزایا:

  1. بدون مواد شیمیایی
  2. تجزیه پذیر
  3. قابل بازیافت
  4. کاملا سالم

معایب:

  1. گران قیمت
  2.  غیرقابل استفاده در مایکرویو
  3. کم دوام برای غذای داغ
  4. عدم امکان انبارسازی طولانی مدت

نکته: درحال حاضر در ایران، هنگام تولید محصولات معروف به ظروف گیاهی، از روکش پلاستیکی برای دوام بیشتر استفاده می‌شود که مقاومت ظرف را افزایش می‌دهد ولی همانند ظروف پلاستیکی، آن را غیرقابل تجزیه و غیرقابل بازیافت می‌کند.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

دیس مقوایی بهداشتی

به عنوان محصولی جدید در میان ظروف یکبار مصرف، پاسخی مقرون به صرفه به نیاز کترینگ‌داران، رستوران‌داران و کارگاه‌های قنادی است.

این محصول که در حوزه ظروف یک‌بار مصرف ارائه می‌شود، با نیازسنجی بازار توانسته ویژگی‌های تازه‌ای نظیر قابلیت استفاده برای انواع غذاهای گرم و سرد، شیرینی، کیک و نبات را ارائه کند و جلوه و زیبایی این مواد غذایی را فزونی ببخشد.

دیس یکبار مصرف مقوایی دارای مزیت‌هایی مانند دارا بودن نشان استاندارد و نشان سیب سلامت است که به معنی بهداشتی بودن این ظروف است. همچنین این محصول در ابعاد و شکل‌های مختلف تولید می‌شود و با ضخامت تک لایه، دو لایه و سه لایه، پاسخ‌گوی نیاز همه مصرف‌کنندگان است.

مزایا:

  1. بهداشتی و سالم
  2. مقرون به صرفه و ارزان قیمت
  3. تجزیه پذیر
  4. دوام و تحمل وزن بالا
  5. حمل و دپوی راحت

معایب

1. تنوع پایین در طرح و رنگ

ظروف یکبار مصرف مقوایی

ظروف یکبار مصرف آلمینیومی

ظروف آلومینیومی یک بار مصرف از جمله انواع ظروف پرمصرف و پرطرفدار می‌باشند که در سال‌های اخیر مصرف آنها به دلیل ویژگی های متمایزی که دارند جهت توزیع غذا بسیار زیاد شده است. این ظروف دارای ویژگی های ساختاری متفاوتی بوده از این رو استفاده از آنها گستردگی بالایی در رستوران های بیرون‌‍بر پیدا کرده است.

مزایا

  1. قابل بازیافت
  2. مقاومت بالا
  3. محافظت از مواد غذایی
  4. مقاوم دربرابر سرما و گرما

معایب

  1. غیرقابل استفاده در مایکرویو
  2. گران قیمت
  3. احتمال وارد شدن عنصر خطرناک آلمینیوم به بدن
  4. آلودگی محیط زیست هنگام استخراج از معدن
ظروف یکبار مصرف آلمینیومی

ظرف یکبار مصرف پلاستیکی

پلاستیک متداول ترین جنس در مورد ظروف یکبار مصرف است. اما معایب جبران ناپذیری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • بازیافت پلاستیک بسیار دشوار است
  • تجزیه پلاستیک ممکن است 1000 سال طول بکشد
  • در صورت وارد شدن این ظروف، به خاک و آب، آلاینده شیمیایی زیادی را باقی می گذارد.
  • عیب دیگر استفاده از مواد شیمیایی در فرآیند تولید است،چرا که احتمال آلودگی مواد غذایی وجود دارد ، به ویژه اگر از ظروف پلاستیکی برای غذا و نوشیدنی گرم استفاده شود.
ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

همه ما بر این باوریم که هنوزهم هیچ ظرفی برای سرو غذا به زیبایی ظروف چینی با گل های قرمز یا لبه طلایی نیست، اما همه ما دلایل قانع کننده ای برای استفاده از ظروف یکبار مصرف داریم.

انتخاب ظروف یکبار مصرف یک چالش دشوار است. سالانه میلیاردها ظرف یکبار مصرف به محل دفن زباله وارد می شود، این بدان معناست که بعضی از شغل ها به ظروف یکبار مصرف در بیزینس خود نیاز دارند، اگر شغلی دارید که به ظروف یکبار مصرف نیاز دارد، حداقل می‌توانید از برخی ظروف سازگار با محیط زیست استفاده کنید.