برندهای بزرگ

اختراع بستنی توسط اکبر مشدی یا کریم بوستان!

اختراع بستنی

برای همه ما جذاب است که بدانیم اولین اختراع بشر در هر محصولی توسط چه شخصی و یا در کدام کشور اتفاق افتاده است ، در این پست با پیدایش اولین بستنی در ایران آشنا خواهید شد.

اگر علت همه اختراعات بشر را نیاز انسان بدانیم ، بدون تردید علت اختراع بستنی چیزی جز گرما نبوده است؛

داستان ice cream از اینجا شروع شد که…

درست شدن بستنی به احتمال زیاد به امپراتوری هخامنشی حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. بر اساس شواهد ، همچنین حدود 4۰۰ سال قبل از میلاد ایرانیان چیزی شبیه فالوده امروزی داشته‌اند که با گلاب مصرف می‌کردند.

اما اختراع اولین بستنی در ایران چگونه شکل گرفت؟

شخصی در دوران مشروطه به نام کریم باستانی معروف به کریم یخ فروش بساط یخ فروشی داشت . در آن زمان در کنار سفارت انگلستان بساط میکرد ، یا با گاری در سطح شهر میچرخید و قبل از این که یخ ها آب شوند آن ها را به فروش میرساند . در زمانهایی که کنار سفارت انگلستان بود کارمندان سفارت با کریم بوستان رابطه ای صمیمانه ای داشتند آنها با تعریف های که از نوشیدنی های کریم میکردند،  یخ فروش ایرانی را به ذوق می آوردند طوری که او تصمیم به تغییری بزرگ در نوشیدنی های تابستان کرد.

او در همین دوران با مخلوط کردن شیر ، یخ ، زرده تخمه مرغ ، گلاب و شیره ملایر اولین بستنی ایرانی را ساخت . بستنی خوشمزه ای که تا به امروز با تنوع فراون مورد استقبال جهان قرار گرفته ، در آن زمان هم مورد استقبال اهالی شهر و حتی انگلیسی های که در آن زمان زیاد به ایران می آمدند قرار گرفت . او در حالی که با بستنی که درست کرد حسابی پر طرفدار شده بود همسر سفیر انگلستان به خاطر خلاقیت و ذوق این فرد ایرانی به او یک مغازه در همان حوالی اهدا کرد.

بستنی های معروف اکبر مشهدی

ولی داستان های دیگری مبنی بر بستنی فروش اواخر دوران سلطنت ناصرالدین شاه هم داریم که بد نیست اشاره ای هم با آن شود.

فردی به نام اکبر مشهدی معروف به ممد ریش ، بستنی خامه دار مخصوصی تهیه می کرد که در تهران مردم ، استقبال زیادی از آن کردند.

جالب است بدانید این نوع بستنی با ترکیب کردن یخ ، نمک و شیر در بشکه تهیه میشد ، اکبر مشهدی مواد را در بشکه میریخت و به آن ثعلب اضافه میکرد و آنچنان تکان میداد که مواد با هم ترکیب شوند . این هم یک نمونه بستنی خلاقانه در زمان های قدیم بوده است که به عنوان پیدایش اولین بستنی در ایران میتوان از آن یاد کرد.

اما امروزه بستنی و نوشیدنی های مختلفی درست میشود که همه این ها ممکن است به جعبه نیاز داشته باشند ، ملک مقوا تولید کننده انواع جعبه های بهداشتی در خدمت شماست .میتوانید با مراجعه به قسمت جعبه های اختصاصی محصولات تولید شده برای وافل بستنی و تریا را ببینید.