آموزش کسب و کار

چگونه میتوان یک گارسون خوب بود؟

رستوران

درست است که گارسون‌ یک رستوران، مدیر آن رستوران نیست اما یکی از پرسنل مهم آن به شمار می‌رود و به نوعی نماینده رستوران محسوب می‌شود. یک گارسون باهوش می‌تواند به آسانی با مشتری رابطه برقرار کرد و طوری رفتار کند که مشتری دوباره به آن مکان بازگردد و زمانی که مشتری ناراضی است سعی و تلاش خود را بکند که دلیل اصلی را پیدا کند و تا جای ممکن مشکل را حل کرده و مشتری را راضی نگه دارد بناراین اگر شما می‌خواهید یک گارسون خوب شوید، توصیه می‌کنیم موارد ذکر شده در این مقاله را در کارتان رعایت کنید حتما موفق خواهید شد.

چگونه یک گارسون خوب باشیم؟

1. اجازه ندهید کسی بدون سلام گرم وارد رستوران شود.

2. باعث نشوید که یک مجرد احساس بدی کند. نگویید ،\”منتظر کسی هستید؟\” چرا سفارش نمی‌دهید. از او بپرسید که آیا دوست دارد سفارش بدهد.

3. اگر سفارش یک میز در مدت زمان معقول آماده نیست، یک نوشیدنی رایگان و یا بازی سرگرم کننده‌ای را به آنها پیشنهاد دهید.

4. به هر دلیلی مکالمه خود و مشتری را قطع نکنید. منتظر لحظه مناسب باشید.

5. هنگام توضیح درمورد منو، غذای مورد علاقه خود را پیشنهاد ندهید.

6. هیچ گاه نگویید که فقط 2 پرس چلوکباب باقی مانده است .حتی اگر 2 پرس باقی مانده باشد.

7. هنگامی که می پرسید ، \”غذا چگونه بود؟\” به جواب مشتری گوش دهید و هر ایرادی بود را برطرف کنید.

8. قبل از نزدیک شدن به میز مشتری ها ،نپرسید چه کسی ماهی سفارش داده است !!! به لیستتان نگاه کنید.

9. سعی کنید ،هنگام عبور از راهرو سالن به میز و صندلی مشتری برخورد نکنید.

10. درمورد رستورانی که در آن کار می‌کنید اطلاعات داشته باشید مثلا بدانید که چند سال از تاسیس آن می‌گذرد.

11. پشت کسی که سفارش میدهد نایستید با او ارتباط چشمی برقرار کنید و از او تشکر کنید.

12. از ظروف کهنه برای پذیرایی استفاده نکنید.

13. اگر در تصمیم گیری مشکل دارند به آن ها کمک کنید ،اگر میخواهند آشپز و یا مدیر را ببینند آن ها را راهنمایی کنید.

14. سالاد را در یک بشقاب سرد جلوی مشتری نگذارید. این موضوع را تداعی میکند که تازه تهیه نشده است.

15. سوپ را بدون قاشق روی میز نگذارید، ساده ترین اتقاقات ممکن است باعث شود از شما ناامید شوند.

16. هرگز بشقاب داغ را بدون هشدار دادن به مهمان تحویل ندهید.

17. ناپدید نشوید.

18. اگر چیزی را رها کردید یا ریختید ،آن را تمیز کنید و جایگزینی برای آن بیاروید، هر خسارتی را که وارد کردید را خود جبران کنید.

19. یک فنجان نوشیدنی را به اجبار مجددا پر نکنید. بپرسید که آیا دوباره میل دارند.

20. اگر کسی از موسیقی ناراضی است ،بدون این که دیگران متوجه شوند آن را عوض کنید (موسیقی برای کارمندان نیست – برای مشتریان است.)

21. یک گارسون خوب نباید به طور مکرر به مهمانان سر بزند و از آنها سوال بپرسد، مردم نباید احساس کنند که تحت نظر هستند و یا باید عجله کنند.

22. گاهی اوقات در رستوران ساعت های وجود دارد که تمام میزهای رستوران کامل خواهد شد در نتیجه شما باید تمام دستورات را در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا کنید بنابراین باید سرعت عمل داشته باشید . وقتی شما در رستوران کار می کنید طبیعی است که همزمان درخدمت چند مشتری باشید که باید همه سفارشات را بدون اشتباه کردن چیزی به خاطر بسپارید.

23. زمانهای وجود دارد که مجبور هستید ساعت های زیادی کار کنید در این صورت به داشتن استقامت فیزیکی و روانی بالایی نیاز دارید.

24. ممکن است زمان های وجود داشته باشد که شما مسائل شخصی داشته باشید و روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد بنابراین شما نباید هرگز به مشتری نشان دهید که خوشحال نیستید بهتر است یاد بگیرید همیشه لبخند بزنید ونشان دهید که خوشحال هستید.

25. یک پیشخدمت جزء بازیکنان یک تیم است . تیمی که با یک زنجیر به هم وصل هستند و هرکس با ایفا کردن درست نقش خود میتواند به بهتر انجام شدن کار دراین زنجیره کمک کند.

26. یک شخص تنها زمانی یک پیشخدمت خوب میشود که تمام وقتی که در رستوران می باشد را به کار خود اختصاص دهد این بدان معناست که کار خود را دوست داشته باشید.

و اما اگر شما مدیر و صاحب رستوران هستید و می‌خواهید یک ویتر خوب استخدام کنید در نظر داشته باشید که باید افرادی را بپذیرید که با فرهنگ رستوران و دیدگاه شما مطابقت داشته باشند، در این قسمت از پست با اشاره به چند نکته مهم در مصاحبه، شما را به استخدام یک ویتر خوب نزدیک می‌کنیم.

همراه ما باشید.

افراد با تجربه و متشخص را استخدام کنید.

گارسون مهمترین شخصی است که با مشتریان شما ارتباط دارد، پس یک شخص عالی را برای این سِمَت انتخاب کنید.

با افرادی که در زمینه پیش خدمت بودن تجربه دارند سریع تر به نتیجه می‌رسید. افراد با تجربه کار شما را برای آموزش راحت‌تر می‌کنند.

برخورد اول متقاضی را رسد کنید.

در طی مصاحبه به برخورد اول متقاضی دقت کنید. کسانی که در برخورد اول تصویر خوبی را از خود به جای می‌گذارند می‌توانند گزینه خوبی برای این کار باشند. بنابراین به دنبال متقاضیانی باشید که از نظر ظاهر، نحوه برخورد و رفتار کلی برخورد مناسبی داشته باشد.

سؤالات شخصی بپرسید.

سعی کنید متقاضیان را در سطح شخصی و درحد نیاز، رسد کنید. از آن‌ ها بخواهید که درمورد کتاب، فیلم و تفرحات مورد علاقه خود برای شما توضیح دهند ،این بدان معنا نیست که باید افرادی را استخدام کنید که از یک نوع کتاب خاص لذت می برند، هدف از پرسش این سوالات این است که بتوانید با متقاضی مکالمه ای طبیعی داشته باشید و به شخصیت اصلی او پی ببرید.

فرد را در موقعیت فرضی قرار دهید.

با طراحی چند سوال ساده متقاضی را در موقعیت قرار دهید، به عنوان مثال از او بپرسید که با مشتری ناراضی چه طور برخورد خواهد کرد.

قدرت یادگیری متقاضی را محک بزنید.

مهم نیست که چه کسی استخدام می‌کنید تا در رستوران شما گارسون باشد، مهم قدرت یادگیری آن‌هاست که بتوانند آموزش ببینند. این همان چیزی است که به شما این امکان را می‌دهد تا افرادی با شخصیت عالی را استخدام کنید، حتی اگر تجربه رستوران داری ندارند ولی می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید.

(به کسانی که صاحب رستوارن هستند پیشنهاد می‌کنیم مقاله منتشر شده در زمینه چک لیست راه اندازی رستوران را هم مطالعه کنند)

چک لیست راه اندازی رستوران

با تشکر از شما که همراه ما بودید، امیدواریم ذکر این نکات به شما در پیشرفت کارتان کمک کند .